Greppet om dansgolvet


Party, sena nätter och nattklubbsliv. Det brukar ofta känneteckna fredags -och lördagskvällarna på klubbarna runt Stockholm. Att hänga på klubbar som Aveny och N-tourage hör till helgerna för Thomas Nieminen, dock inte som gäst hos klubben, utan den som har greppet om dansgolvet, nämligen DJ:n. 

 

Thomas Nieminen är en kille på 18 år som bor i Upplands Väsby. På helgerna och vissa vardagskvällar jobbar han som DJ, någonting som många anser vara drömjobbet. Thomas förklarar att när man är DJ innebär det att man spelar musik på nattklubbar eller större evenemang, till exempel Tomorrowland.

Som inledning berättar Thomas hur det kommer sig att han började med det hela.
– Det började för ungefär ett halvår sen. Jag testade att spela på en klubb utan någon erfarenhet och upptäckte att det var riktigt roligt. Efter det köpte jag ett eget set av dj-prylar och fortsatte med att spela ute på klubbar. Det ledde till mer och mer spelningar och sen dess har jag bara kört på.
Han fortsätter med att berätta att de instrument han behöver för att kunna DJa är hans 2 cd-spelare och mixer. Han tillägger att man kan ha fler cd-spelare, men att man behöver minst 2. Intressant att veta är om Thomas har någon tidigare erfarenhet av musik, vilket han gärna berättar om.
– Ja, jag har väl hållt på med musik ganska länge, i 6 år faktiskt. Det började med hip-hop när jag var ungefär 12 år gammal och sedan började jag producera och sedan DJa. Det ena ledde till det andra så att säga, hip-hop gick över till house.

Thomas förklarar att han kan ses som en så kallad ”House-Dj”, eftersom att han oftast spelar House när han är ute på klubbarna.
– Ja, det är ofta olika från ställe till ställe men jag spelar typ bara House och eftersom att jag själv producerar det, så tycker jag om att spela det. Sen är det ju så att på de flesta nattklubbar så är det ju just House som går hem, och när klubben bokar mig så vet de ju att jag oftast rör mig i den genren.
Thomas tillägger att det ofta finns 2 stycken dansgolv för olika sorters musik. Till exempel ett för House och ett för RnB.

 

Eftersom det ofta medföljer förebilder när man själv håller på med musik, får Thomas berätta lite om sina och varför de är förebilder för honom.
– Mina förebilder måste nog vara Sebastian Ingrosso och Axwell från Swedish House Mafia. Båda två gör riktigt bra musik och de är också väldigt grymma djs. De har inte riktigt samma stil, men deras musik är ändå tung på olika sätt. Jag producerar själv housemusik och det händer ju att man spelar sin egen musik ute, men människor vill höra de stora, kända låtarna som de kan sjunga med till.

Thomas kommer in på att berätta om hur det är att spela på nattklubbar och hur en kväll för honom som DJ ser ut. Han börjar berätta om att ett fullt dansgolv är lika med ett lyckat uppträdande.
– En perfekt kväll är när jag kommer till klubben klockan 12 och ställer mig i DJ-båset och ser att det är mycket folk på dansgolvet, eller ja, mycket folk överhuvudtaget. Så ställer jag mig och kör på och fortsätter så tills klockan är 3 och man får gå hem. Då känner jag att det varit en bra kväll, när man lyckats med att hålla ett fullt dansgolv.

Med mycket spelningar är det nästan omöjligt att hålla sig fri från misstag och komplikationer bakom spelarna och frågan är inte hur man som DJ ska undvika dessa motgångar, utan hur man löser dem på plats.
– Jo, jag försöker ju lösa det på snabbast möjliga sätt. Jag tänker inte på något speciellt när musiken till exempel bara stannar utan det är bara få igång en skiva så fort som möjligt. Det var en gång på N-tourage som det hände mig. Vid 2 tiden körde vi riktigt hårt och det var bra drag på klubben, men när vi satte på Antidote så blev det helt tyst! Vi började slå på spelarna i ren panik innan vi satte på låten som vi precis spelat… Då tappade vi lite folk från dansgolvet… Men det händer även de bästa!

Detta bildspel kräver JavaScript.

5 snabba till en DJ

Favoritartister?
– Sebastian Ingrosso och Axwell.

Top 3 tracks just nu?
– Antidote med SHM, Adele – Set Fire To The Rain (Thomas Gold Remix) och Cazzette -Levels.

Vad gör du när du blir nervös?
– Tar en öl! Haha, det gör jag för att lugna nerverna lite.

Ditt första musikminne?
– När jag och en polare spelade in en raplåt som vi kallade för ”Sommartider”. Då var vi typ 12 år gamla.

Vad gör du för att bli en bättre DJ?
– Tränar och tränar… Jag står hemma och spelar musik för mig själv och tränar bland annat på nya coola tekniker för att få till snyggare övergångar mellan låtar.

FOTO&TEXT: ANDREAS WIBERG

Kommentera

